جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thu 2 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
سرخط اخبار سه شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۱:۲۱:۲۸منبع: ماهنامه OGFJ

آینده تولید نفت در آبهای عمیق
جزر و مد پروژه های دریایی

باشگاه خبری فراساحل: کشف میادین بزرگ را باید بزرگترین مشوق فعالیت های اکتشاف و تولید دانست. چرا که این میادین از بازگشت سرمایه قابل توجهی برخوردار هستند. هرچند کشف این میدان ها نیز به سرمایه گذاری هنگفتی نیازمند می باشد. به عنوان مثال، در سال های اخیر چند میدان گازی عظیم در تانزانیا و موزامبیک کشف شدهاند که ذخایر قابل توجهی دارند.


هزینه سرمایه گذاری در میادین آب‌های عمیق در پنج سال آینده با رشد 130 درصدی نسبت به دوره گذشته، از مرز 260 میلیارد دلار فراتر خواهد رفت. دو قاره آفریقا و آمریکا پیشتاز در هزینه‌های سرمایه‌گذاری این بخش بوده و 213 میلیارد دلار از این مبلغ را به خود اختصاص خواهند داد. ما می‌دانیم که قاره آفریقا بیشترین رشد را در این حوزه خواهد داشت. چراکه در سال‌های فرارو، تولید از میادین گازی شرق آفریقا آغاز خواهد شد. آمریکای لاتین نیز همچنان بازار بزرگی بوده و در آمریکای شمالی، شاهد پیشرفت اجرای طرح‌ها با سرعتی چشمگیر خواهیم بود.


در ادامه با بخش های دیگری از گزارش موسسه داگلاس وست وود با عنوان بازار آبهای عمیق در فاصله سال های 2015 تا 2018 آشنا خواهید شد.


عوامل پیش برنده توسعه میادین آب‌های عمیق
فعالیت‌های اکتشاف و تولید در آب‌های عمیق تحت تاثیر عوامل مختلفی در دو بخش عرضه و تقاضا می‌باشد که عبارتند از:
نیاز به جبران تولید نزولی از میادین خشکی و آب‌های کم عمق
وجود ظرفیت کشف میادین بزرگ هیدروکربوری نظیر شرق آفریقا
افزایش صرفه اقتصادی توسعه میادین آب‌های عمیق


با کاهش تولید از میادین بالغ خشکی و آبهای کم عمق، توسعه میادین آبهای عمیق ضروریتر از گذشته شده است. بهای بالای مبادله نفت در سالهای گذشته نیز به توسعه این بخش کمک نموده است.
کشف میادین بزرگ را باید بزرگترین مشوق فعالیتهای اکتشاف و تولید دانست. چرا که این میادین از بازگشت سرمایه قابل توجهی برخوردار هستند. هرچند کشف این میدانها نیز به سرمایهگذاری هنگفتی نیازمند میباشد. به عنوان مثال، در سالهای اخیر چند میدان گازی عظیم در تانزانیا و موزامبیک کشف شدهاند که ذخایر قابل توجهی دارند.


ما انتظار داریم که در سالهای فرارو در آبهای با عمق بیش از 2000 متر، شاهد اکتشاف های مشابهی باشیم.


جنبه‌های اقتصادی میادین آب‌های عمیق
با قیمت‌های بالای نفت خام، چشم‌انداز توسعه میادین آب‌های عمیق بهبود می‌یابد اما در این شرایط، هزینه‌های تولید نیز با رشد نگران کننده‌ای روبرو می‌شود. از سوی دیگر، بازار میادین آب‌های عمیق به سرمایه‌گذاری مداوم در بخش زیرساخت‌ها نیازمند است.

سودآوری توسعه میدان‌های آب عمیق با نوسانات قیمت نفت تغییر می‌یابد. اما اکثر میدان‌های آب عمیق در قیمت بالای 80 دلار برای هر بشکه نفت، اقتصادی و سودآور خواهند بود. اما با سقوط قیمت نفت، ما شاهد لغو اجرای چند طرح آب‌های عمیق بوده ایم.

فراز و نشیب اجرای پروژه‌ها
در اکثر پروژه‌های صنعت نفت، ما شاهد تاخیر در اجرا و افزایش هزینه‌ها بوده‌ایم. هرچند شرکت‌های فعال در صنعت نفت تلاش می‌نمایند تا موانع فرارو را کنار بگذارند. الزام کشورهای میزبان به تحقق سهم ساخت داخل هم بر مشکلات پیشین افزوده شده است. اما با وجود همه مشکلات کنونی، شرکت‌های دارای پروژه‌های میادین آب‌های عمیق به پیش می‌روند.


یک بازار رو به رشد
رشد 130 درصدی بازار میادین آب‌های عمیق در افق سال 2018 میلادی، یک فرصت بزرگ برای این صنعت خواهد بود. در نمودار (1)، هزینه سرمایه‌گذاری در طرح‌های میادین هیدروکربوری آب‌های عمیق در فاصله سال‌های 2009 تا 2018 میلادی نشان داده شده است.


نمودار (1). هزینه سرمایه‌گذاری در طرح‌های میادین هیدروکربوری آب‌های عمیق در فاصله سال های 2009 تا 2018 میلادی

در نمودار (2) نیز پراکندگی جغرافیایی هزینه سرمایه‌گذاری در طرح‌های آب‌های عمیق در سال‌های 2009 تا 2013 و 2013 تا2017 میلادی نشان داده شده است.

آسیا و استرالیا از بازارهای جدید این بخش محسوب می‌شوند. خاورمیانه و مدیترانه نیز در حال توسعه دامنه فعالیت‌های خود هستند. توسعه سامانه‌های شناور به کاهش هزینه‌ها و زمان توسعه این میادین کمک شایانی نموده است.
ما معتقدیم تامین مالی طرح‌های توسعه میادین آب‌های عمیق، آسان‌تر از گذشته بوده و با وجود موانع و چالش‌های فراروی کنونی، آینده‌ای درخشان در انتظار این صنعت خواهد بود.

نویسنده: بالویندر رانگی
مترجم: محسن داوری



  کد خبر : 1454
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
  منبع: ماهنامه OGFJ

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :